"Gliwickie Metamorfozy" - Stowarzyszenie na Rzecz Dziedzictwa Kulturowego Gliwic
 

115 lat tramwaju w Gliwicach

1894 - 2009

 
   www.gliwiczanie.pl

Dzień otwarty zajezdni Gliwice w 110 rocznicę

 

   Pomysł zbudowania tramwaju na Górnym Śląsku należy do berlińskiej firmy „Kremer & Co. i datowany jest na 1891 rok. W tym to czasie firma zwróciła się do burmistrza Bytomia z propozycją uruchomienia nowego środka komunikacyjnego. Trzeba wiedzieć, że gęsta już wówczas sieć kolei żelaznych nie zapewniała należytej lokalnej komunikacji pasażerskiej. Koleje główne (normalnotorowe) nie są przeznaczone do obsługi osiedli mieszkaniowych i niewielkich miejscowości leżących na uboczu podstawowych tras transportowych ze względu na niewielkie odległości między przystankami oraz odmienną organizację ruchu pociągów. Natomiast koleje wąskotorowe, choć pokrywały cały obszar przemysłowy regionu realizowały wyłącznie lokalny transport towarów. Kiedy zapotrzebowanie ludności na usługi przewozowe wzrósł na tyle, że dotychczas stosowane środki transportu nie mogły mu sprostać zamierzano wykorzystać koleje wąskotorowe dodatkowo do przewozu osób. Z powodu znacznego obciążenia tych ostatnich pracą na rzecz przemysłu zamierzenia tego nie udało się zrealizować. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem była budowa nowej, niezależnej od już istniejących sieci komunikacyjnej.

 

   Bardzo szybko, bo w kwietniu 1892 roku podpisano umowę na realizację pierwszej linii tramwajowej na trasie Gliwice – Zabrze – Chebzie – Królewska Huta (ob. Chorzów Miasto) – Bytom – Piekary Śl. Na wzór towarowych kolei wąskotorowych dla nowego środka transportowego przyjęto również wąski rozstaw szyn (785 mm). Szybki postęp robót sprawił, że 27 maja 1894 roku oddano do eksploatacji pierwszy etap linii między Piekarami Śląskimi, a Bytomiem. Kolejny odcinek uruchomiono 26 sierpnia z Gliwic do Zabrza. Obydwa odcinki połączono jeszcze tego samego roku 30 grudnia. Cała trasa liczyła prawie 35 km długości. 

  

   Nowy środek komunikacji cieszył się od początku dużym zainteresowaniem ludności. Na uroczystości otwarcia poszczególnych odcinków zawsze przybywały tłumy mieszkańców. Do końca pierwszego roku funkcjonowania tramwaje przewiozły 853 158 pasażerów. Pierwsze zajezdnie i warsztaty naprawcze powstały w Rozbarku (ob. dzielnica Bytomia) i w Gliwicach obok tzw. Lasku Miejskiego, przy obecnej ul. Chorzowskiej. Na terenie każdej z nich, obok hal postojowych wagonów i zabudowań warsztatowych wzniesiono dwupiętrowy budynek administracyjny. Budynek ten w Gliwicach istnieje do dnia dzisiejszego i wiele zachował z dawnego wyglądu. 

   Do prowadzenia pociągów tramwajowych sprowadzono specjalne lokomotywy parowe przystosowane do poruszania się ulicami miast. W latach 1893-1895 tramwaje górnośląskie zakupiły 30 takich parowozów. Jednak wkrótce po uruchomieniu pierwszej linii musiano zrezygnować z używania parowozów w ścisłych centrach Gliwic i Bytomia. Powodem tego były protesty mieszkańców, którzy skarżyli się na nieznośny hałas towarzyszący przejazdom lokomotyw i ich „sapanie”. Twierdzono też, że w okresie panujących mgieł para i dym w mieście „uniemożliwia oddychanie”, a dym z parowozów dodatkowo zanieczyszcza elewacje kamienic położonych przy torach.

 

   Protesty spowodowały wprowadzenie w śródmieściach Gliwic i Bytomia trakcji konnej w miejsce mechanicznej. W Gliwicach koń ciągnął wagony od dworca kolejowego do Placu Inwalidów Wojennych. Nie trwało to jednak długo, bo w 1898 roku przystąpiono do przebudowy i elektryfikacji tramwajów gliwickich. Uruchomienie trakcji elektrycznej w tym mieście nastąpiło 30 marca 1899 roku.

 

rok 1894

rok 1926

   Już w połowie 1894 roku podjęto plany budowy nowej linii z Gliwic przez Rudy do Raciborza wraz z odgałęzieniami nawet do Rybnika i Radlina. Pięć lat później oddano do eksploatacji pierwszy odcinek do Rud o długości 22,3 km. Do Raciborza kolej ta dotarła w 1903 roku. Nie zrealizowano jednak zaplanowanych odgałęzień. Trzeba dodać, że wspomniana linia pozostała niezelektryfikowana mimo budowy po 1898 roku wyłącznie tramwajów z napędem elektrycznym. Z tego względu i z powodu prowadzenia na niej odmiennej organizacji ruchu pociągów w stosunku do pozostałej sieci tramwajowej w 1945 roku przyłączono ją do sieci państwowych kolei wąskotorowych.

rok 1927

   Począwszy od 1912 roku na Górnym Śląsku rozpoczęto budowę linii tramwajowych wyłącznie o normalnym prześwicie torów (1435 mm). Natomiast w latach dwudziestych XX stulecia rozpoczęła się generalna przebudowa istniejącej sieci tramwajowej. Rozpoczęto od linii Gliwice – Zabrze. Po zakończeniu prac nowoczesny tramwaj oddano do ruchu na tym odcinku 17 września 1928 roku. Jednocześnie dokonano niezbędnych korekt połączeń w centrum Gliwic. Zlikwidowano wąskotorowy odcinek między obecnym Placem Piastów, a ul. Chorzowską przebiegający obecnymi ulicami Piwną i Traugutta obok powstających właśnie w tamtych latach magazynów ekspedycji kolejowej. Odcinek ten zastąpiono torem o normalnej szerokości ułożonym w ciągu obecnych ulic Jagiellońskiej i Zabrskiej. Likwidacji uległ także tor wąski na ob. ulicy Górnych Wałów. Do dzisiaj pozostała tam mijanka wąskotorowa jako bezcenne (jedyne obok niewielkiego fragmentu toru w Bytomiu) materialne świadectwo obecności tramwaju wąskotorowego na Śląsku. Zasadniczą linię tramwaju normalnotorowego w Gliwicach poprowadzono obecnymi ulicami Zwycięstwa, Dolnych Wałów, Wieczorkai Daszyńskiego do Wójtowej Wsi. Nowe odcinki torów położono też w ulicach Konstytucji, Nowy Świat i Zygmunta Starego. W tamtych latach tor wąski pozostał jedynie na ul. Dworcowej (ob. 1 Maja) umożliwiając w ten sposób dojazd pociągów prowadzonych trakcją spalinową z Trynku pod sam dworzec kolei głównej.

   W 1949 roku na terenie Gliwic tramwaje obsługiwały trzy relacje. Były to połączenia z ul. Zygmunta Starego do dworca PKP (nr 1), z Trynku do dworca PKP (nr 2) oraz z Wójtowej Wsi przez Gliwice i Zabrze do Chorzowa (nr 4). W następnych latach sieć tramwajowa na terenie miasta ulegała przeobrażeniom tak pod względem jakości, jak ilości tras.

   Pozostały jednak niezwykle cenne pamiątki z dawnych lat w postaci wspomnianej mijanki wąskotorowej na ul. Górnych Wałów, budynku administracyjnego nieistniejącej zajezdni przy ul. Chorzowskiej oraz wiaduktu nad torem normalnym przy ulicy Chorzowskiej na wysokości Lasku Miejskiego. Wszystkie te obiekty pochodzą z pierwszych lat istnienia tramwajów na Górnym Śląsku. 

Post scriptum :

   Żal ściska serce......

   Tramwaj to kolejna rzecz (? - rzecz to chyba niewłaściwe słowo, ale nie potrafię znaleźć innego) tak mocno związana z naszą codziennością, a odchodząca do lamusa. Jakże mocno zubaża nasze życie sprowadzanie wszystkiego do rachunku ekonomicznego, a i ten rachunek przedstawia się różnie z różnych stron oglądany. W dodatku gliwiczanie, którzy w "pospolitym ruszeniu" opowiedzieli się za pozostawieniem tramwaju poczuli, że nikt nie liczy się z ich zdaniem.

   I jeszcze jeden aspekt. Tramwaj był jednym z lepszym środków komunikacji między Zabrzem a Gliwicami - teraz ci wszyscy korzystający z niego do tej pory będą musieli się w połowie drogi przesiadać, tracąc czas, nerwy i zdrowie, a ci bez miesięcznego jeszcze pieniądze.  Nijak się to ma do idei Związku Metropolitarnego bo dzieli zamiast łączyć. 

   

   Żal.......

 

 

 

 

Materiały źródłowe:

Jacek Schmidt, Początki komunikacji tramwajowej Gliwice – Zabrze,  Zeszyty Gliwickie 16/84

 

Autorzy:

Tekst : Krzysztof Soida

PS : Małgorzata Malanowicz

Zdjęcia archiwalne: archiwum Krzysztofa Soidy, "Gleiwitz - eine oberschlesische Stadt", "Führer durch Gleiwitz" 1934, 

                             "Gleiwitzer Heimatblatt", stare pocztówki

Zdjęcia współczesne: Marian Jabłoński, Wojciech Kwietniewski, Małgorzata Malanowicz, Maciej Porański, Krzysztof Puchalski

Gliwice 2009

masz uwagi ? - napisz:  gliwickie_metamorfozy@op.pl