W roku 1960 istniał w Gliwicach tylko jeden, notujący wtedy na swym
koncie poważne sukcesy, teatr studencki. Był to Studencki Teatr
„Gliwice”. Wokół STG wytworzyła się jednak zamknięta grupa nadająca ton
linii artystycznej i repertuarowej, co doprowadziło do powstania teatru
elitarnego odbiegającego w swej specyfice od środowiska studenckiego.
Odpowiedzią na to grupy „młodych gniewnych” było założenie Estrady
Poetyckiej. Pierwsze wystawienia to składanki poezji Majakowskiego i
Broniewskiego. Zespół skonsolidował się i wystawiono jednoaktówkę
Harolda
Pintera
„Samoobsługa”, wtedy też zmieniono nazwę Estrady na Studencki Teatr
Poezji. Nazwę Studencki Teatr STEP przyjęto po premierze „Świadków”
Tadeusza Różewicza. W roku (1965) zespół otrzymał nagrodę Ministra
Kultury i Sztuki za „całokształt działalności ideowo-artystycznej w
sezonie 1963–1964”. Drugie miejsce na festiwalu małych form teatralnych
w Łodzi chyba w roku 1964.
Założyciele: Jacek Gruca student Wydziału Budownictwa; Wojciech Pszoniak
..............
Kierownik teatru: Jerzy Motta
Twórcy/reżyserzy – Władysław
Karbowicz,
Andrzej Barański, Jan Klemens, Zdzisław Gil, Stefan Guzowski
Kierownictwo literackie: Tadeusz Różewicz, ale tu zeznania nie są
zgodne, czy w 1962 czy po premierze „Świadków”
Zespół: Eugenia Chomik, Hanna
Krzystyniak,
Urszula …,
Wojciech Pszoniak, Zdzisław Gil, Wiesław Dejka,
Jerzy Motta, Włodek …………………
Scenografia: Zenon Moskwa
Światło – Stanisław Kubik, Jacek
Nidental
Premiery (podobno do 1965 roku
11):
„Listy miłosne” M Alcoforado (adaptacja i reżyseria W. Pszoniak)
„Samoobsługa” Pintera (premiera październik 1961)
„Striptease”
Sławomira Mrożka (1962)
„Oratorium – Prometeusze” montaż poetycki
„Świadkowie” Tadeusza Różewicza (8 grudnia 1962; 19:00)
„Rozbawiona jednostka” (Rozveselene indiwiduum – występy w Pradze)
opracowanie tekstów Ilfa i Pietrowa – Andrzej Barański, Władysław
Karbowicz
„Spaghetti i miecz” napisana specjalnie przez Tadeusza Różewicza (grudzień 1964)
|