|
|
|
|
|
PRZEBIEG TRASY
|
|
|
|
|
|
|
|
Przypominamy, że odcinek od ulicy Dubois w stronę Maciejowa przez Sośnicę z odgałęzieniem do Trynku stanowił pierwotnie część odrębnej sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
|
|
|
|
|
|
|
Wąskie tory doprowadzono do zakładów Huldschynsky Werke (późniejsza huta 1go-Maja i Huta Gliwice) z Maciejowa pod koniec 1895 roku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W Gliwicach w roku 1806 otwarto port w śródmieściu, który do roku 1897 obywał się bez transportu kolejowego. Lecz zwiększone zapotrzebowanie na węgiel i wyroby przemysłu hutniczego spowodowały budowę w tym właśnie roku linii kolei wąskotorowej do portu gliwickiego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W kolejnych latach przedłużono ją do Fabryki Lin i Drutu Hegenscheidta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tory ułożono tuż obok koryta Kanału Kłodnickiego prowadząc je pod mostami w specjalnie zbudowanych przejazdach kolejowych.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po ukończeniu budowy Kanału Gliwickiego w 1939 roku planowano przedłużyć linię aż do nowo uruchomionego portu w Łabędach, nie doszło jednak do realizacji tego założenia. Co ciekawe, powracano do tego pomysłu jeszcze w latach 60-tych i 70-tych.
|
|
|
|
|
|
|
W ostatnich latach funkcjonowania, kolej dojeżdżała do składnicy węgla przy ul. Dubois.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prześledźmy więc trasę kolei wąskotorowej od śródmieścia Gliwic w stronę Starej Huty Gliwickiej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przechodząc pod mostami ulic Zwycięstwa, Dworcowej i Częstochowskiej kolej docierała do bocznicy i torów zdawczo-odbiorczych Huty 1 Maja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niestety nie zachował się do dziś budynek wagi, istniejący jeszcze w połowie lat 80-tych.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zachowało się urokliwe zdjęcie przejazdu kolei wąskotorowej przez ul. Jagiellońską do dawnych Zakładów Huldschynsky Werke (późniejszej Huty 1-go Maja).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posuwając się dalej w stronę Sośnicy, kolej przecinała ulicę Hutniczą. Przejazd z uwagi na jego zły stan techniczny zaasfaltowano.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z tym przejazdem wiąże się pewna anegdota. Otóż przed tym przejazdem był kiedyś ustawiony znak „Stop” dla samochodów. Tory ukradziono zostawiając jedynie szyny w przejeździe. Znak „Stop” stał jednak nadal, więc panowie policjanci z drogówki zbierali tam obfite żniwo za nieprzestrzeganie przepisów drogowych od mieszkańców dzielnicy za nie zatrzymywanie się przed przejazdem. Mimo braku torów poza ulicą! Autor opracowania również zapłacił tam mandat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następnie tory biegły wzdłuż ulicy Franciszkańskiej.
|
|
|
|
|
|
|
W pobliżu wylotu ulicy Paulińskiej znajdowało się ciekawe skrzyżowanie torowe: wąski tor 785 mm krzyżował się z normalnym 1435 mm prowadzącym do GZUT (wcześniej Stara Huta Gliwicka – Eisengiesserei Gleiwitz). Znajdował się tam nawet niewielki budynek kontrolny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieco dalej znajdował się trójkąt torowy, umożliwiający swobodne połączenia między stacjami Gliwice Wąskotorowe (prosto od centrum), Gliwice Trynek (w prawo), a odcinkiem w stronę Huty 1 Maja (później przystankiem Gliwice Śródmieście).
|
|
|
|
|
|
|
Stacja Gliwice Wąskotorowe posiadała nastawnię oraz wagę wagonową.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|