Gliwickie Metamorfozy

Szlakiem Kanału Kłodnickiego – Kanał Kłodnicki
 
Wycieczka edukacyjna

Andrzej Bańkowski
Marian Jabloński
Zdjęcia: Andrzej Bańkowski

II.2008
www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

Kanał Sztolniowy

Wycieczka edukacyjna

Kanał Kłodnicki 

Wycieczka edukacyjna

 

 

       
  Szlakiem Kanału Kłodnickiego od Starej Huty Gliwickiej do nowego Portu Gliwice  
       
     Spotykamy się w tym samym miejscu, w którym rozpoczęła się poprzednia wycieczka.  
       
Przy murze oporowym końcowej części Kanału Sztolniowego. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
       
     Tu znajdował się mur oporowy kończący Kanał Sztolniowy. W tym też miejscu zaczynał swój bieg gliwicki odcinek Kanału Kłodnickiego, który dziś zwiedzimy.  
       
Przy murze oporowym końcowej części Kanału Sztolniowego. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
       
     Przechodzimy wzdłuż zachowanych oryginalnych zabudowań starej Huty do miejsca, gdzie przebiegał Kanał Produktów.  
       
Oryginalne zabudowania starej Huty. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
       
     Tu tradycja zlewa się z nowoczesnością, stare z nowym.    
       
Zabudowania starej Huty i nowy budynek Inkubatora Przedsiębiorczości. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   To tu niedaleko znajdował się budynek Starej Huty Gliwickiej, w którym początek miał Kanał Produktów. W zadaszonym wówczas budynku stanowiącym rodzaj wiaty znajdowały się zapewne żurawie służące do przeładunku towarów z nabrzeża na barki.
U początku Kanału Produktów. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Tuż obok znajduje się pochodzący z okresu II wojny światowej schron dla pracowników dawnej Huty Gliwickiej.
Schron dla pracowników Huty. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Kierujemy się w stronę centrum miasta. Obecnie w śladzie dawnego Kanału znajduje się ciepłociąg.
Ciepłociąg w śladzie Kanału. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Wchodzimy na teren parku, który kiedyś znajdował się na końcu promenady nad Kanałem. Obecnie całkowicie zniszczony, w niczym nie przypomina swej dawnej świetności.
Dawny park nad Kanałem. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Ul. św. Katarzyny. Te budynki, widoczne również na starych pocztówkach, zostaną wkrótce zburzone, ustąpią miejsca Drogowej Trasie Średnicowej.
Budynki przy ul. św. Katarzyny. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   W tle, za ciepłociągiem, widoczne są pozostałości peronu kolei wąskotorowej: stacja Gliwice Śródmieście.
Peron stacji Gliwice Śródmieście. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Tuż obok straszy budynek chłodni Huty 1 Maja przeznaczony do rozbiórki.
Budynek chłodni. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Następnie wspinamy się po zabytkowych schodach zbudowanych dla promenady spacerowej wiodącej niegdyś wzdłuż Kanału Kłodnickiego.
Zabytkowe schody promenady. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Jeszcze parę zdjęć starych elementów kamiennych, pamiętających czasy świetności tego miejsca.
Zabytkowe schody promenady. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   I już po drugiej stronie ul. Częstochowskiej schodzimy podobnymi schodami w stronę koryta Kanału.
Zabytkowe schody promenady. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Ulica Nasyp.
Ul. Nasyp. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Tu od strony ul. Nasyp możemy oglądać elewację zabytkowej kamienicy, niegdyś widoczną z promenady. Ona również jest przeznaczona do rozbiórki. Może istniejące elementy zdobień elewacji da się uratować i wmontować w inne nowo budowane obiekty miejskie?
Zabytkowe kamienice przy ul. Dworcowej. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Za grupą uczestników stoi dawny Urząd Celny, wszak zbliżamy się do nieistniejącego już portu Gliwice.
Dawny Urząd Celny. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Jeśli dokładnie przyjrzymy się mostowi na ul. Dworcowej, da się zauważyć dawny jego kształt dopasowany do profilu Kanału i przepływających barek.
Most na ul. Dworcowej. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Przechodzimy na drugą stronę ul. Dworcowej i kierujemy się w okolice Gliwickiego Centrum Handlowego.
W stronę Gliwickiego Centrum Handlowego. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   W tym miejscu niegdyś znajdował się śródlądowy port przeładunkowy.
W pobliżu dawnego portu przeładunkowego. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Budynek w tle to wspomniany już wcześniej Urząd Celny.
Widok na budynek dawnego Urzędu Celnego. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   To będzie pamiątkowe zdjęcie wykonane z dna dawnego Kanału.
W korycie Kanału. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Zaledwie parę kroków dalej widać już kamienice przy ul. Zwycięstwa.
W pobliżu ul. Zwycięstwa. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   W tym miejscu, w pobliżu pawilonów zwanych „okrąglakami”, Kanał Kłodnicki przecinał główną ulicę miasta.
„Okrąglaki” przy ul. Zwycięstwa. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
       
     Kanał przebiegał pod mostem istniejącym do dziś.    
       
Most na ul. Zwycięstwa. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek
   Zachowały się oryginalne, żelazne bariery starego mostu. Uczestnicy wycieczki zgodnie potwierdzili, że powinny zostać również uratowane, zanim most zniknie przy robotach związanych z DTŚ.
Oryginalne bariery mostu. Styczeń 2008. Fot.: Braciszek