|
|
|
|
|
Wody kanału wykorzystywane były nie tylko dla celów transportowych.
Okazało się, że spełniały także rolę stawu rybnego. Organizowano liczne
zawody wędkarskie, w których złowionymi okazami były ryby wielkich
rozmiarów. W 1881 r. złowiono tam 15 kg szczupaka, w 1894 złowiono aż 25 kg
szczupaka, a w 1910 za Gliwicami – 10 kg karpia. Trafiały się również
wędkarzom węgorze, liny oraz raki.
|
|
|
|
|
|
|
Widok Kanału Kłodnickiego w okolicach Łabęd:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Widok Kanału Kłodnickiego w okolicach Rzeczyc:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cały odcinek kanału był sukcesywnie wydzierżawiany przez Urząd Dróg Wodnych na cele połowu ryb. Z reguły wydzierżawiano odcinki od śluzy do śluzy na 5 lat. Ryb w kanale było tyle, że opłacało się zatrudniać dzierżawcom strażników do pilnowania swego odcinka przed kłusownikami. Na terenie Gliwic w roku 1898 dzierżawę otrzymali: od Huty Gliwickiej do 18 śluzy przy palmiarni – dekarz W. Gabriel, od palmiarni do śluzy 16 – Górnośląska Spółka Żelaza, a dalej aż do śluzy 15 za Łabędami – szynkarz Zobel.
|
|
|
|
|
|
|
Kanał w okolicy Przyszówki koło Łabęd:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kanał w okolicy śluzy nr 17 w Szobiszowicach:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kanał w okolicy Łabęd:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Równie dochodowa była dzierżawa kanału zimą, kiedy zamarzniętą taflę cięto dla potrzeb chłodniczych licznych firm spożywczych. Zamarznięte wody kanału zamieniały się wtedy w lodowiska. Władze miasta wybierały odpowiednie miejsca, które oświetlano i utrzymywano w czystości. Łyżwiarzom zwykle towarzyszyła muzyka.
|
|
|
|
|
|
|
Lodowisko na kanale w okolicach Starej Huty Gliwickiej:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wielką atrakcją dla dawnych gliwiczan były zawody kajakarskie na wodach kanału. Proste jego odcinki oraz brak prądu rzecznego sprzyjały temu sportowi.
|
|
|
|
|
|
|
Kajakarze na kanale przy ul. Dubois:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kajakarze na kanale koło Łabęd:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1937 zorganizowano na kanale pokaz dużych modeli statków. Niektóre miały długość 15 m i mogli się po nich poruszać marynarze. Wiele z nich miało swoje silniki nadające modelom znaczne prędkości.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jednak największą i do dziś zachowaną atrakcją kanału była promenada wzdłuż jego brzegów. Pierwsze ścieżki spacerowe wytyczono już w 1828 roku, posadzono wzdłuż brzegów setki drzew.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trasa promenady wiodła od dzisiejszego Parku Chopina (dawniej Parku Miejskiego) poprzez ulicę Fredry i okolice dawnego portu, przecinała ulicę Dworcową i Częstochowską i kończyła się na dużym, istniejącym jeszcze do dziś zieleńcu przy ul. Konarskiego.
|
|
|
|
|
|
|
Odpoczynek przy wodach kanału:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przejażdżka po wodach portu gliwickiego:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przepiękne granitowe schody z ul. Częstochowskiej zbudowano w roku 1913 właśnie dla potrzeb spacerujących gliwiczan. Okolice Kanału Kłodnickiego były wówczas najpiękniejszymi miejscami w Gliwicach.
|
|
|
|
|
|
|
Idąc trochę dalej obok zabudowań Starej Huty dochodziło się do Parku Chrobrego (dawniej Parku Cesarza Wilhelma) wyposażonego wtedy w kąpielisko i basen żeglarski. Promenada łączyła te dwa parki w jeden wielki kompleks rekreacyjny.
|
|
|
|
|
|
|
Wykorzystując powodzenie promenady nad kanałem wśród gliwiczan, pomysłowi gliwiccy producenci alkoholi wyprodukowali swój wysokoprocentowy szlagier wśród alkoholi, jak piszą w reklamie – rektyfikowany, filtrowany i bez osadu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZAKOŃCZENIE EKSPLOATACJI KANAŁU KŁODNICKIEGO
|
|
|
|
|
|
|
Rozwijający się gwałtownie przemysł miasta potrzebował nowych, większych i sprawniejszych dróg transportowych. Kanał Kłodnicki nie spełniał już tych warunków. Jego trasa wiodła licznymi zakolami i często krzyżowała się z rzeką Kłodnicą, co w przypadku powodzi skutkowało problemami w żegludze na kanale. Poza tym transport towarów odbywał się z wyłączeniem okresu zimy, kiedy stosunkowa wąskie koryto szybko zamarzało uniemożliwiając ruch barek.
|
|
|
|
|
|
|
Rok 1922 i nowe granice polsko-niemieckie znacznie zmniejszyły ilości transportowanego węgla i wyrobów hutniczych, gdyż część tych zakładów znalazła się po stronie polskiej.
|
|
|
|
|
|
|
Należało dla zwiększenia atrakcyjności takiej drogi wodnej, jaką był kanał, znacznie go unowocześnić. Tym bardziej że Gliwice posiadały już wtedy ogromny węzeł kolejowy i połączenie tych dróg transportu stało się wymogiem nowych czasów. Po blisko 130 latach istnienia Kanału Kłodnickiego władze zdecydowały się więc na budowę nowego zupełnie kanału łączącego Gliwice z Kożlem.
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1934 rozpoczęto budowę tej nowej drogi wodnej nazwanej Kanałem Gliwickim. W efekcie zbudowano najnowocześniejszy obiekt hydrotechniczny w tej części Europy, służący mimo wielu przeszkód do dnia dzisiejszego.
|
|
|
|
|
|
|
Dzięki tej drodze wodnej mógł zaistnieć port gliwicki, który obecnie prowadzony jest przez Śląskie Centrum Logistyki S.A. Port obsługuje wielu klientów związanych z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną i z całą pewnością przyczynia się do rozwoju Gliwic i Śląska.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZOSTAŁOŚCI PO KANALE KŁODNICKIM W GLIWICACH – ROK 2008
|
|
|
|
|
|
|
Dla fotograficznego zarejestrowania pozostałości po dawnym Kanale Kłodnickim w obszarze Gliwic, Stowarzyszenie „Gliwickie Metamorfozy” zorganizowało w styczniu 2008 r. kolejną wycieczkę edukacyjną połączoną z przejściem gliwickiej części kanału – od Gliwickiej Starej Huty do nowego Portu Gliwice z aparatem fotograficznym w rękach.
|
|
|
|
|
|
|
Zaprojektowana Drogowa Trasa Średnicowa ma bowiem swój przebieg jego śladem. Prowadzone roboty drogowe całkowicie zlikwidują ostanie pamiątki po nim.
Wykonane przez uczestników fotografie na pewno w jakiejś części pozostaną w albumach cyfrowych i będą świadectwem przemysłowego dziedzictwa Śląska dla przyszłych pokoleń.
|
|
|
|
|
|
|
Fragmenty kanału w okolicach Fabryki Lin i Drutu wykorzystane jako odstojnik zanieczyszczonej wody przemysłowej:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resztki mostu nad dawnym kanałem w rejonie Fabryki Lin i Drutu:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oryginalne ogrodzenie zabudowań dawnego Urzędu Dróg Wodnych przy porcie w Gliwicach, ul. Dworcowa:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oryginalny łuk mostu nad kanałem, ul. Dworcowa:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|