|
|
|
|
|
Śluza nr 2 w Kłodnicy:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Śluza nr 1 w Koźlu:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Śluza w Czerwionce:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Śluza w Ujeździe:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalej Kanał biegł obok Fabryki Lin i Drutu Hegenscheidta. W początkowych latach istnienia fabryki, kanał oddał jej nieocenione usługi transportowe.
|
|
|
|
|
|
|
Widok Fabryki Lin i Drutu z roku 1860:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Widok Fabryki Lin i Drutu na początku XX w.:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wody kanału były bezustannie zanieczyszczane i zamulane przez ścieki miejskie i wody opadowe. Z tego też powodu trwały na kanale bezustanne prace pogłębiające.
|
|
|
|
|
|
|
Pogłębianie kanału w rejonie małego portu przy ul. Św. Katarzyny:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na terenie dzisiejszych zakładów ERG znajdowała się kolejna śluza kanału z nr 17.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niedaleko niej, przy małym cmentarzyku, stała kaplica św. Urbana, od której nazwę przejęła dzisiejsza ulica w tym rejonie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieco dalej znajdował się duży młyn wodny Heintza. Wykorzystywał różnicę poziomów między Kanałem i Kłodnicą. Ostatnie zabudowania tego młyna rozebrano w 2005 roku.
|
|
|
|
|
|
|
Młyny wodne lokalizowane przy Kanale Kłodnickim znacznie utrudniały jego działanie, gdyż systematycznie ubywało w nim wody, a nie zawsze rzeka Kłodnica – główny dostawca wody do kanału – miała dostateczną jej ilość. Dopiero po wykupieniu kilku młynów przez Dyrekcję Kanału sytuacja wodna nieco się poprawiła.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na terenie dzisiejszego Portu Gliwice znajdowała się śluza nr 16.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A następna z nr 15 dopiero za dawną Hutą Hermina w Łabędach, późniejszą Hutą Łabędy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalej trasa kanału wiodła przez Taciszów, Czerwionkę, Rzeczyce, Pławniowice, Sławięcice, Blachownię, Miedzianą Hutę, Lenartowice aż do Koźla gdzie Kanał Kłodnicki ostatecznie wpadał do Odry.
|
|
|
|
|
|
|
Huta Hermina, Łabędy, początek XX w.:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huta Hermina, Łabędy, 1860 rok:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Walcownia Łabędy:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KANAŁ KŁODNICKI W ŻYCIU MIASTA
|
|
|
|
|
|
|
Od początku swego istnienia Kanał był motorem rozwoju gospodarczego Gliwic. Chociaż w pierwszym etapie, w fazie budowy, wykorzystywano pańszczyźnianych chłopów gliwickich, to potem, gdy kanał wspomagał rozwój wszystkich fabryk w Gliwicach, zatrudnienie i praca w mieście nie stanowiły problemu. A co za tym idzie – następował gwałtowny rozwój wszystkich sektorów gospodarki miejskiej.
|
|
|
|
|
|
|
Zaprzęg konny w pierwszych latach istnienia kanału:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Barka na kanale produkcji gliwickiej firmy „Kesselwerke”:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Holownik „Klodnitz”:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Budowa nowego mostu przy promenadzie w Gliwicach:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|