Gliwickie Metamorfozy

Barką do Kędzierzyna

Wojciech Kwietniewski

 

Gliwice 2004

www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

       

Kanał Gliwicki

    Jego budowę ukończono w 1939, uruchomiono go w 1941. Wykorzystywany głównie do transportu węgla. Długość 41,2 km, 6 śluz, maksymalna nośność statków 750 t. Część Kanału Gliwickiego stanowi stare koryto Kanału Kłodnickiego. W 1970 otwarto Kanał Kędzierzyński, łączący Kanał Gliwicki z Zakładami Azotowymi w Kędzierzynie-Koźlu. (wiem.onet.pl)

    Długość 41,2 km. Spad 43,6 m jest pokonywany przez 6 stopni ze śluzami bliźniaczymi. Szerokość na poziomie dna barki załadowanej 38-41 m. Głębokość żeglugowa projektowana 2,5 m. Minimalny promień łuku 100 m. Na 9,0 km Kanału Gliwickiego wejście do Kanału Kędzierzyńskiego o długości 4,5 km.

www.odratrans.com.pl

    Przygotowania do rejsu zaczęliśmy z kolegą już na początku czerwca. Wtedy to popłynęliśmy kajakiem z Łąbęd do Dzierżna i z powrotem. Ruch barek był wtedy spory, co nastrajało optymistycznie na przyszłość ;-)

Starania w celu „załapania się” na barkę zaczęliśmy jednak dopiero w sierpniu. Pierwsza próba niestety się nie udała- ruch na kanale był akurat wtedy wstrzymany. Drugą próbę podjęliśmy tydzień później. Udaliśmy się do portu wcześnie rano i udało się- przed 9 wyruszyliśmy.

Zapełnione barki mogą pływać z prędkością 7 km/h, co sprawiło że do Kędzierzyna dopłynęliśmy przed 16.  Mimo niskiej prędkości płynie się bardzo przyjemnie, zwłaszcza siedząc na dziobie (nie słychać silników ;-)). Wewnątrz pchacza panuje iście domowa atmosfera- są oddzielne pokoje dla załogi, dobrze wyposażona kuchnia i łazienka.

Widoki po drodze są bardzo interesujące, aż szkoda że nie pływają tu żadne statki pasażerskie...

Widok ogólny na port w Gliwicach
Węgiel transportowany jest w kontenerach na specjalnych wagonach. Załadunek trwa około godziny, barka może pomieścić maksymalnie 476 ton (ok. 8 wagonów)
Pierwsza śluza - Łabędy

Mijanka przed mostem kolejowym
Kolejna śluza (w Dzierżnie) to jedna z 2 największych- różnica poziomu to ok. 10,5m.
Przepust wodny- łączący jezioro Dzierżno Duże (w oddali) z Kanałem Gliwickim; służy do regulacji poziomu wody.

Wbrew pozorom można tu spotkać różne okazy dzikiego ptactwa - jak czaple ikormorany
Śluza w Rudzińcu (napis na budynku „Rudzieniec”)

Wylot Kanału Kędzierzyńskiego (obecnie nie używany). Podobno kanał ten miał połączyć Odrę z ...Dunajem.

Ostatnia i największa śluza na Kanale- w Kłodnicy (dzielnica Kędzierzyna). Różnica poziomu ok. 11m. Obok biegnie linia kolejowa Kędzierzyn- Koźle – Wrocław.
A teraz ciekawostka - oto miejsce gdzie rzeka Kłodnica krzyżuje się („bezkolizyjnie”) z Kanałem Gliwickim.
To samo miejsce z innej perspektywy- na pierwszym planie jedno z dzieci kąpiących się w Kłodnicy (!!!), na drugim planie barka płynąca w stronę Gliwic.
       
  Specjalnie dla Was płynął Emerson